The 2009 Cherrypick awards

Cum m-am obişnuit deja, postul de faţă fiind al treilea de acest gen (20072008), sfârşitul de an mă stimulează să trag linie şi să fac măcar un top de moment. Am ascultat multe albume, unele nu mi-o plăcut deloc, altele mi-o fost total indiferente, de altele m-am îndrăgostit. Unele trupe m-o dezamagit complet (despre asta probabil o să pun un post separat), altele m-o surprins deosebit de plăcut.

Aici sunt cele 50 de albume lansate şi ascultate anul ăsta; în ordinea descrescătoare a preferinţelor. Mă repet, ca în fiecare an, e un top personal şi deosebit de subiectiv. E ce mi-o plăcut mie. Ce nu se regăseşte aici fie nu am ascultat, fie mi-o plăcut mai puţin decât oricare din albumele de mai jos.

Singura parte proastă e că unele le-am ascultat mult mai mult ca altele, şi locurile s-ar putea shimba între ele în câteva luni; dar în mare parte îs convinsă că ar rămâne aşa.

La fel, ştiu că mi-o scăpat chestii şi o să le descopăr pe viitor. Dar asta e normal să se întâmple.

Acestea fiind clarificate, să purcedem. Am recitit eu, dar e posibil să nu îmi dau seama de unele greşeli. Vă rog trageţi-mă de mânecuţă. Pe scurt, că oricum îs multişoare:

50.  Soap&Skin – Lovetune for Vacuum

Austriaca Anja Plaschg debutează la 19 ani cu un album experimental excelent. O ajută şi vocea deosebit de frumoasă.

49.  Other Lives – Other Lives

Bunătăţi sub copertă: un album indie/folk frumos şi omogen.

48.  Alexandrina – Om de lut

O voce foarte frumoasă, muzica pe măsura. Singura problemă e că îmi trebuie o dispoziţie foarte anume ca să o ascult.

47. Decemberists – The Hazards of Love

Unul din cele mai închegate albume de anul ăsta. Recomandat de ascultat cap coada.

46. Riverside – Anno Domini High Definition

Nu ştiu dacă o să mai scoată polonezii un album care să-mi placă la fel de mult ca debutul Out of Myself, dar ascult, până acum cu plăcere, toate materialele ce au urmat.

45. Decorate. Decorate. – Instructions

Nici nu am apucat bine să cunosc trupa asta că au şi anunţat, chiar după lansarea albumului de faţă (nr.2), că proiectul ăsta ia sfârşit şi fiecare se îndreaptă spre altceva. Păcat; îmi păreau foarte promiţători.

44. Nouvelle Vague – 3

Încă o colecţie de piese darkwave/punk and related reintrepretate de francezi. Totuşi, selecţia în sine mi se pare mai puţin inspirată, făcând din al 3lea cel mai slab album.

43. byron – A Kind of Alchemy

Frumos şi omogen, mai zgomotos – într-un sens bun – decât Forbidden Drama. Îs convinsă că albumul ăsta o să mai urce în top după mai multe ascultări. Vocea lui Dan e excelentă! (dar asta se ştie deja)

42. Dextro – Winded

Bunătăţi downtempo sub o copertă foarte drăguţă🙂

41. Parov Stelar – Coco

Un album dublu pe aceeaşi linie cu care Marcus Füreder şi-o obişnuit fanii. Vocile feminine care şi le alege pentru featuringuri sunt foarte faine (jos pălăria în faţa Liljei Bloom)

40. The Gathering – The West Pole

Am fost puţin sceptică, eu fiind mare consumator de The Gathering cu Anneke în componenţă, dar noua solistă – Silje Wergeland – sună foarte bine, şi albumul la fel. Totuşi, nu e chiar aceeaşi treabă🙂

39. Charlotte Gainsbourg – IRM

Un album drăuţ şi omogen; vocea Şarlotei îmi place în continuare foarte mult, însă înafară de featuringul vocal cu Beck de pe Heaven Can Wait, nu am reţinut nici o piesă.

38. dredg – The Pariah, the Parrot, the Delusion

Îs puţin dezamăgită de albumul ăsta, mai ales că l-am aşteptat multişor şi coperta era promiţătoare. Poate dacă selectau puţin şi îl făceau mai scurt, le ieşea mai bine.

37. Florence + The Machine – Lungs

Una din cele mai reuşite combinaţii de indie cu electro vine din Anglia, de la Florence Welch şi oamenii care o ajută muzical. Lungs e un debut foarte bun; îs curioasă ce o să facă pe viitor.

36. National Skyline – Bliss and Death

Alternative cu iz de shoeagaze, linii melodice simple dar frumoase şi o voce foarte placută.

35. Sparklehorse + Fennesz – In the Fishtank 15

Konkurrent se întorc cu proiectul fishtank dupa 3 ani de pauza. De data asta i-o băgat pe Sparklehorse şi pe Fennesz în acvariu. Experimentul e neaşteptat de fain. 

34. Aievea – Cinema

După o pauză de 6 ani Aievea revin cu albumul numărul 2. Aşteptarea o meritat: avem în faţă un album foarte omogen, relaxat şi frumos. Probabil dacă se lansa mai repede avea o poziţie mai înaltă. Îs sigură că o să tot creasca pe mine cu fiecare ascultare. Ţin să precizez că se poate descărca gratis de la ei de pe site.

33. Rodrigo Leão and Cinema Ensemble – A Mãe

Încă un album excelent lansat de portughez. La fel de multă eleganţă şi fineţe ca pe precedentele.

32. The XX – XX

Unul din cele mai simple şi frumoase debuturi. Mi-o atras atenţia în map-ul din august şi am luat tot albumul. Sper să nu se piardă pe undeva prin marea de the-uri.

31. New Ruins – We Make Our Own Bad Luck

Al doilea album îmi confirmă că oamenii ăştia cântă foarte bine. Indie/folk american foarte nice.

30. Hope Sandoval & The Warm Inventions – Through the Devil Softly

Dream pop de cea mai bună calitate. Un album melancolic şi frumos; soundtrack de după-amiază.

29. Them Crooked Vultures – Them Crooked Vultures

Combinaţia asta fatală de oameni: Dave Grohl, Josh Homme, John Paul Jones şi-o atins aşteptările şi o scos un album foarte bine închegat, fără ca vreunuia din ei să i se ştearga amprenta.

28. Muse – The Resistance

Aşa, queenish şi gay, mie-mi place mult albumul ăsta nou. În ciuda gurilor rele şi a părerilor negative.

27. Editors – In This Light and On This Evening

Pe aceeaşi linie cu precedentele 2 albume, Editors mai adaugă unul reuşit la discografie. Totuşi, The Back Room rămâne preferatul meu.

26. Piano Magic – Ovations

Cu acelaşi sound gloomy şi cu ajutor de la Brendan Perry şi Peter Ulrich de la Dead Can Dance, Ovations e categoric albumul meu preferat Piano Magic.


25. Porcupine Tree – The Incident

Mult controversatul The Incident mi se pare un album extraordinar în unele locuri, slab/banal în altele. Mă aşteptam la mult mai multe din partea lui Wilson and Co, dar eu nu mă plăng nici de rezultatul de faţă.

24. Julian Plenti – Julian Plenti Is…Skyscraper

Proiectul solo a lui Paul Banks de la Interpol. Puţin mai spre pop, dar foarte fain. Genul de album care creşte pe tine cu numărul de ascultări.

23. Isis – Wavering Radiant

Pentru oamenii ăştia am eu o slăbiciune aparte. Nici una din trupele pe acelaşi gen nu reuşesc să mă bage în atmosfera muzicii cum fac ei.

22. Giant Squid – The Ichthyologist

O ciudăţenie de album foarte sludgie/post rockish. Bonus: câteva colaborări foarte reuşite.

21. Solar Powered People – Living Through the Low

Un album la fel de fain ca debutul; bilă albă pentru artwork.

20. VAST – You and Me

Ceva mai pop decât materialele precedente; un album ce putea ieşi mult mai bine. Îl salvează câteva piese care îmi plac deosebit de mult. Aştept cu interes următorul.

19. IAMX – Kingdom of Welcome Addiction

Chris Corner se întoarce cu un nou material pe acelaşi stil cu care ne-o obişnuit. Un album fain şi foarte dansabil. Încă nu o reuşit, totuşi, să detroneze Kiss + Swallow din topul personal.

18. Balmorhea – All Is Wild, All Is Silent

Cel mai fain album al postroacerilor de la Balmorhea (of, ce a nume de boala venerică sună). Îs curioasă daca are vreo legătura/referire la All Is Violent All Is Bright a celor de la God Is an Astronaut.

17. Cursive – Mama, I’m Swollen

Nu ajunge chiar la Happy Hollow, dar e un album foarte reuşit şi cu un simţ al umorului la fel de bine dezvoltat. Una din cele mai mişto trupe de indie/alternative ce le-o dat America.

16. David Sylvian – Manafon

Un album la fel de elegant cum ne-o obişnuit deja David. Muzică de duminică🙂

15. Nick Cave and Warren Ellis – White Lunar

O colecţie de piese în majoritate instrumentale. Deosebit de frumoase toate.

14. Grizzly Bear – Veckatimest

Pe cât de fioroşi sunt după nume, pe atât de blânzi în muzică. Indie pop/folk cu o voce foarte faină

13. Mono – Hymn to the Immortal Wind

N-am fost foarte impresionată de post-rockul japonezilor de la Mono până acum, dar anul ăsta mi-o atins o coardă sensibilă şi am ajuns să îmi placă albumu tot mai mult, cu fiecare ascultare.


12. Ghinzu – Mirror Mirror

O altă descoperire de anul ăsta. Belgienii au o dinamică extraordinară pe albumul de faţă. Iar când pe muzică bună mai e loc şi de puţin umor şi ironie, rezultatul sună foarte bine.

11. The Antlers – Hospice

Un mare om zicea într-un live, la un moment dat, că cele mai frumoase piese sunt şi foarte triste. The Antlers au un întreg album după reţeta asta, iar vocea nu face decât să contureze şi să sublinieze fiecare stare de spirit.

10. Semiosis – Pictural

Una din trupele cu cel mai mare potenţial de la noi. Post-rock de la Craiova. Am rămas foarte plăcut surprinsă să găsesc un album fain, care nu induce plictis sau impresia de repetiţie, cum se întâmplă la unele trupe de post-rock. Bilă albă pentru artwork.

09. The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble – Here Be Dragons

Una din cele mai bune găselniţe ale anului 2009 pentru mine (chiar daca ei sunt la al doilea album). O muzică ceva mai apăsătoare şi mai sumbră, dar care ascultată la momentul potrivit, te poate hipnotiza cu frumuseţea-i.

08. Soulsavers – Broken

Albumul numărul 3 al englezilor, al doilea plin de Mark Lanegan. Deşi s-ar putea descurca de minune în orice situaţie muzicală, şi-i aduce în ajutor – printre altii – pe Mike Patton, Jason Pierce (Spiritualized), Bonnie ‘Prince’ Billy. Un rezultat excelent!

07. Arms and Sleepers – Matador

Un album calm şi omogen. O nebunie de instrumente care ştiu exact când să rupă/schimbe ritmul. O combinaţie foarte interesantă şi reuşită de ambient, trip-hop, electro, post-rock, şi alte năstrusnicii de genul ăsta. Bilă albă pentru copertă.

06. Sophia – There Are No Goodbyes

După cum am spus deja, unul din cele mai frumoase albume despre despărţire pe care le-am ascultat, găsit întâmplător sub o copertă frumoasă.

05. Luna Amară – Don’t Let Your Dreams Fall Asleep

O altă surpriză foarte frumoasă; un album care te face să-l laşi pe repeat. E, după gusturile mele, cel mai fumos, mai închegat şi mai bine lucrat album Luna, şi unu din cele mai reuşite albume româneşti (ca şi tot unitar). Plusează cu un artwork f reuşit marca Florin Chereji, şi cu un turneu unde, din ce am auzit, au fost foarte buni (eu am fost martor la Tg. Mureş)

04. Mastodon – Crack the Skye

Nu mă aşteptam nici pe departe să îmi placă atât de mult, mai ales că n-am mai ascultat chestii sludgie/metalice de deva vreme. Dar e foarte frumos lucrat şi foarte cursiv. Singurul minus: coperta mi se pare oribilă.

03. Rome – Flowers From Exile

După concertul de la Braşov de anul trecut am început să le acord atenţie mai mare neofolkiştilor luxemburghezi. Bine am făcut, pentru că fac o muzică foarte frumoasă. Mai mult, albumul de faţă mi se pare cel mai bun al lor până acum. Iar anul ăsta m-o lăsta masca pe durata întregului concert de acum 2 săptămâni (şi ceva) de la Bucureşti.

02. Archive – Controlling Crowds

O combinaţie excelentă a tuturor materialelor discografice ale englezilor până anul ăsta. Un album ale cărui ritmuri provoacă dependenţă serioasă.

01. Fever Ray – Fever Ray

Proiectul Karinei de la The Knife. L-am ultra lăudat tuturor, am scris şi pe aici despre el; nu mi-am schimbat deloc părerea despre minunata muzică în decursul anului.

şi….

albumul anului – repet – pentru mine, e maudlin of the Well – Part the Second. Nu mai povestesc iar despre iubirea mea pentru maudlin of the Well. Vreau doar să adaug că pe lângă dragostea la prima audiţie, Part the Second s-o lipit tot mai tare de mine, cu fiecare ascultare.

Pentru cine e interesat, am luat câte o piesă (preferatele mele, evident) de pe fiecare din albumele menţionate mai sus şi le-am uploadat:

locurile 50-31 | locurile 30-11 | top 10

About cherrypick


6 responses to “The 2009 Cherrypick awards

Lasă un răspuns

