I am a pirate

The Pirate Bay aproape a fost inchis saptamana trecuta, dar si-a revenit in cateva ore. Semn ca atatia bani investiti, atata lobby politic si atata munca de corporatist in industria muzicala, nu au dus nicaieri.

Tot saptamana trecuta s-a dat si prima amenda pentru filesharing..pentru 150 de gb de muzica. Probabil ca daca domnii de-acolo ar intra in calculatorul meu, s-ar speria. La fel s-ar speria sa vada si cd-urile, biletele la concert si la festivaluri sau kilometrii batuti prin lumea asta pentru muzica. Pentru ca tot ce am ascultat si mi-a placut mult, am cumparat. Cultura mea muzicala ar fi fost infima, fara site-uri ca The Pirate Bay. De multe ori gasesc lucruri pe care nu le pot cumpara altundeva (iTunes e un mediu vast dar limitat, un fastfood al alegerilor). Prin urmare a interzice ceva nu e niciodata o solutie.

Cei de la Apple au inceput o alta campanie care sa stimuleze snobismul din om. Sub pretextul calitatii vor sa impuna niste standarde, mutand accentul de pe artist pe casa de discuri. A vinde muzica intr-un anumit format/intr-o anumita forma nu incurajeaza sau nu sporeste dragostea pentru muzica a celorlalti. NU are nimic de-a face cu dinamismul pietei muzicale si nu incurajeaza acest dinamism – artistii vor trebui sa se bata din nou pentru contracte cu casele de discuri ca sa lanseze sub acest format care apartine Apple. E un monopol, o capcana…Alta, dupa politica de monopol a iTunes, care ar trebui sa-si ia niste amenzi prin Uniunea Europeana, la fel ca Microsoft acum cativa ani.

Momentan, a devenit destul de usor sa poti inregistra in format digital si inovatiile de tot felul vor face tehnologii scumpe acum sa fie din ce in ce mai accesibile. Prin urmare accentul ar trebui mutat si catre producatorii mai mici sau chiar artisti (tin cont de faptul ca multi artisti ai propriile label-uri unde isi lanseaza albumele) care vor deveni jucatori din ce in ce mai importanti in industria muzicala. Despre acest lucru scrie si prietenul slowforward in freshgoodminimal, o dezbatere pe tema Creative Commons.

Tot la recomandarea celor de la freshgoodminimal.ro am vazut, in weekendul trecut, filmul The Boat that Rocked despre niste pirati ai radioului care aveau nesimtirea sa difuzeze muzica pop non stop in conditiile in care radiourile britanice la acea vreme dadeau cateva minute zilnic. Radioul a fost in final trecut in ilegalitate, dar peste ani au aparut mii de radiouri pe fm si sute de mii pe internet cu acelasi profil.

O lectie de viata, Apple, Sony, Universal…treziti-va! Sunteti dinozaurii acestei industrii muzicale!.


6 responses to “I am a pirate

  • Linda

    iTunes oricum o să pupe țărâna după ce Spotify ajunge în toate colțurile lumii. Dar eu n-aș compara Apple cu Microsoft, au în comun faptul că sunt corporații, și corporațiile vor profit. Dar, un exemplu: Apple nu folosește coduri de înregistrare pentru sistemul lor de operare, și se bazează pe loialitatea clienților să cumpere un upgrade major, când se poate la fel de ușor să iei CD-ul de la un prieten.
    Apoi, nu știu cât de mare e player pe piață, dar bănuiesc că e competiție serioasă un site precum Boomkat pe care poți să pierzi ore în șir descoperind muzică.
    Am citit mai demult despre prețul gratuității, în termeni de timp- cât stai câteodată să găsești albumul ăla care-ți scapă printre degete internautice.. eu am pierdut și ore bune așa. Dacă ai de ales între a pierde timp pe gratis sau a da bani dar a avea produsul instant, majoriatea vor plăti. De aia în Anglia a scăzut pirateria după ce au apărut mai multe opțiuni de a găsi un stream. Pentru că asta vrem când descărcăm: gratificare imediată. Eu vreau să adun ca un hamsteroid organizat, dar asta e problema mea.
    Zici că ai descoperit o groază de muzică descărcând-o, dar nu e piraterie dacă e vreun LP foarte rar sau epuizat. Problema caselor de disc nu e cu tine, e cu ăia care descarcă–frate, nici nu mai știu–Black Eyed Peas să zicem? Artiștii care știu ce e bine pentru ei sunt de partea ta și a mea. Bineînțeles, și eu sunt pirată.

  • babylonoise

    n-as descarca black eyes peas. am downloadat ultimul u2 si l-am sters dupa prima ascultare. daca as fi dat vreodata bani pe asa ceva, ar fi fost o teapa. cum de altfel sunt multe.
    mi se pare ok sa poti incerca inainte sa cumperi. nu mi se pare ok sa vinzi mp3-uri. inregistrari care acopera 30% din calitatea sonora a unui album.
    eu cred ca problema caselor de discuri e cu spatiul online pe care nu il pot controla, pe care nu pot juca/tranzactiona asa cum ar dori si din care niste no names beneficiaza de expunere.

    am citit commenturi absurde pe freshgoodminimal cum ca:
    -un artist poate alege daca sa puna gratis sau sa vanda – FALS! daca ai semnat cu o casa de discuri nu mai poti face nimic fara acordul lor. avem probleme cu formatiile alese pentru MAP care si-au dat acordul pentru folosirea pieselor dar nu pot obtine ok-ul caselor de discuri
    -nu poti scoate un material discografic decent decat cu un producator mare – FALS – piate de productie e mult mai dinamica acum – poti gasi si studiouri mici/independente de high-end – nu in romania, ce-i drept –- singura problema o sa o ai la promovare/selling/marketing – dar daca te descurci bine online ce-ti mai trebuie asta
    -publicul nu poate decide asupra calitatii ci doar filtrele caselor de productie – PFFF – asta e deja neo-fascism!

Lasă un răspuns

