On sex with onions


Am fost vineri seara martorul unui eveniment irepetabil..si am acum in cd player dovada – albumul solo al frontman-ului Kumm, Oigan. Si in timp ce discul isi incepe rotatiile grabite, sunt din ce in ce mai convins ca e manifestarea subita a unei povesti de viata ascusa destul de bine intre foile ostile ale unei cepe imense. E un labirint sonor catre interiorul unei persoane si harta e albumul in sine. Oigan nu ofera dileme singulare sau nu expune vulgar stari de constiinta, versurile ma fac sa ma duc dincolo de semnificatiile primare.

Si totusi e atat de simplu si de pur ca si cum ai coji o ceapa – ca in filmele lui Jarmusch, cantecele curg unele dintr-altele si lucrurile frumoase se intampla cand te astepti mai putin. In „Nimic”, vidul isi face loc un rif dezordonat si zgomotos intre rime, trip-hop si atmosfera onirica, sa lase apoi un spatiu ingradit de masuri fixe si rascruci de drumuri – „Love Me Lost And Love Me Found”, o lume in care se intampla drame cotidiene fara reguli precise si care are nevoie de o masina pentru decojit acest univers invelit in foile unei cepe – „Machine” – e unul dintre cele mai reusite cantece scrise vreodata de Oigan.

Urmeaza un cantec care pe mine ma transporta undeva prin Portland – „Mirror’s Crumb” are o linie de bass dementiala ca si coloana vertebrala si din nou acea resemnare a versurilor. Ma gandesc cat de bine ar suna piesa asta cantata de Dandy Warhols sau Brian Jonestown Massacre. Si din piesa asta mi-a ramas ecoul refrenului, atat de bine facut si in concert (cu Marius de la the MoOOD) : „She is calling me”; ecou care se stinge in sunetul greierilor pentru ca sa inceapa ceva foarte Sonic Youth-ish – „Programs & Songs”.

In „Present Perfect” se repeta povestea din „Nimic”, doar ca saxofonul lui Iordache vine cu alte nuante pe langa sintetizatoare si chitari. Apoi mi-a fost dat sa ascult unul dintre cele mai deprimante instrumente (acordeonul lui Alexei) pe una dintre cele mai deprimante compozitii, care ne duce fix in miezul cepei, de-acolo de unde izvorasc lacrimile: „As Long As I Am Living”.

„Prea Tarziu” e probabil veriga slaba a albumului, la fel ca si versurile de pe „Nimic” – e ceva foarte dulceag in clapele de la refren, plus solo-ul de chitara, dar ofera aerul adolescentin pentru „Teenage Love Song”, piesa pe care solist de Marius de la The MoOOD si pentru un indie-clapping-teenage-kicking-happy cantec ce se apropie de ce canta Kumm de la o vreme.

Trackul care da titlul albumului si „Startend” sunt asemanatoare cu ce facea Beck pe strazile din California – intre blues, trip-hop si new wave – melodie precisa, riff cu nostalgii pre-grunge dublat de escapism electro.

O alta aparitie exotica pe album e cea a lui Domi de la Kumm la vibrafon – cu suficient reverb sa te transpuna in aceeasi stare de vis de la inceput:

the angels come and go
disguised in friendly foes

As putea sa compar albumul acesta cu debutul solo al lui Thurston Moore dar in niciun caz nu pot compara Kumm cu Sonic Youth – deci din punctul acesta de vedere inteleg dorinta lui Oigan de a face ceva pe cont propriu si pentru ca stie sa cante BINE la atat de multe instrumente, are o voce dementiala, a colaborat cu o multime de muzicieni ( la fel ca Thurston) si trebuia sa demonstreze ceea ce in Romania in 2009 nu s-a aflat inca: o chitara pe o scena nu inseamna rock si un sintetizator intr-un concert nu inseamna electro.  E o lectie de estetica si probabil ar fi fost bine sa apara pe la inceputul anilor 2000, fara tuse postmoderne cum ar fi voci indie, saxofon, acordeon si vibrafon (a fost bine totusi ca nu a bagat viori). Energie pura rezultata din lovirea corzilor de chitara si din armonicele sintetizatoarelor…

Teoria zgomotului s-a predat live in Silver Church, vineri seara – un concert care a sunat neasteptat de bine si de tare, de zgomotos si care pastreaza liniile albumului despre care v-am vorbit mai sus. Incerc sa imi imaginez insa unde ar putea ajunge, daca acest experiment ar fi repetat, pentru ca au fost multe grade de libertate pe scena si cu siguranta am vedea lucruri noi – dupa cum exista mai multe feluri de a dezbraca o ceapa😉 .


9 responses to “On sex with onions

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

WordPress.com Logo

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Log Out / Schimbă )

Twitter picture

Comentezi folosind contul tău Twitter. Log Out / Schimbă )

Facebook photo

Comentezi folosind contul tău Facebook. Log Out / Schimbă )

Google+ photo

Comentezi folosind contul tău Google+. Log Out / Schimbă )

Connecting to %s

%d blogeri au apreciat asta: