Grimus, lansare Panikon – 6 dec, Irish & Music Pub, Cluj

Tot încerc să îmi amintesc când am fost să îi văd prima oară pe Grimus live. Îs sigură că e din vina lui Floppy dar nu mai ştiu când şi unde s-o întâmplat. Cert e că de atunci i-am tot văzut live, şi de fiecare dată sună tot mai bine. Da, ştiu că am mai spus-o, şi probabil o să o spun de fiecare dată, atâta timp cât afirmaţia se menţine adevărată. E foarte mişto să vezi cum nişte oameni devin din ce în ce mai buni. Şi-mi place că pot să-mi aduc aminte de anumite chestii care nu o mers tocmai bine în trecut şi care chiar pot să zic că o dispărut de tot acuma.

De la concertul anterior, de când am aflat data lansării Panikon-ului, am stat cuminte şi am aşteptat. Am ascultat albumul de la cap la coadă şi invers, pe sărite şi după starea de spirit, în playlisturi şi mai ales pe iPod. La un moment dat am început să mă întreb serios de ce naiba îmi tot schimb muzica prin el din moment ce aproape o lună am asculat doar Panikon-ul. Găseam piese să se potrivească oricărei activităţi cu căştile în urechi – un drum de 3 ore cu autocarul – un mers la plimbare până în centru, prin parcul central, obişnuitele drumuri pe mijloacele de transport în comun clujene. Piticii-mi de pe creier mi-o fredonat Backseat Driver în cap vreo souă săptămâni. Şi nu, Floppy, tot nu o ameţit de la atâta round and round and round 😛. Aşa se face că am ajuns să îl învăţat cap coadă până sâmbăta trecută.

Cu aşteptările mari şi cu nerabdarea-mi tipică atunci când chiar aştept un concert am mers spre Pub. The Marker, trupa care o câştigat Global Battle of the Bands-ul de anul ăsta de la noi m-o lăsat total rece. Instrumental nu mi s-o părut că sună rău, dar vocea nu mi-o plăcut deloc nici ca timbru, nici cum s-o auzit (şi aici nu au nici o scuză pentru că Grimuşii s-o auzit foarte bine).
Cei 1.59m ai mei m-o făcut să mă duc până în primul rând când o început Grimus, mai ales că o fost un concert care chiar voiam să îl văd. Şi am avut ce vedea!
Băieţii au cântat întreg albumul pe care îl lansau – Panikon – plus coveruri şi piese noi. Muzical, cele mai mişto momente ale serii în opinia mea o fost coverul acustic (Vali la chitară şi Bogdan la voce) la The Rip-ul Portishead-zilor şi noua piesă Fingerprints care m-o lăsat cu gura căscată din orice perspectivă: muzică, versuri, şi o altă voce, care până acum o stat ascunsă şi mă tot întreb de ce?! – vocea lui Vali, responsabilul cu chitara ritmică.

Ca la orice concert Grimus la care am fost până acuma – şi cred că s-o adunat undeva în jurul a 10 – o fost diferite artificii, de la sensul literar al cuvântului la cel figurat. Mi-o plăcut deosebit de mult the soap bubbles. I’m a sucker for them. Aşa îmi trebuia şi mie o jucărioară din aia cum îmi lua mama când eram mică, să pot face baloane când ajung acasă (să le dau drumu în sus de la etajul 6) – probabil dacă o aveam suflam baloane înspre ei, pe scenă, să vadă ce mişto e😀. Cum liveurile în general îs o chestie imprevizibilă şi se poate întâmpla orice, pe In a Glimpse li s-o stricat una din stupizele pentru public. Ceea ce bănuiesc că era un soi de pocnitoare cu confetti o fost foarte încăpăţânată şi o eşuat în a se lăsa deschisă vreo 3 This could be spectacular…-uri la rând. Aşa că până la urmă o renunţat de tot la idee şi chestiuţa aia o ajuns să fie călcată – de fapt sărită – în picioare.

Balonaşele, artificiile, portavocea, luminile roşu-verde-albastru, girofarul, efectul de blitz, scena fain aranjată pentru eveniment dar MAI ALES băieţii care au cântat fără să le observ vreo scăpare instrumentală sau vocală (cel puţin la nivelul la care percep eu chestiile de genul ăsta) au făcut din lansarea Panikon cea mai mişto cânare a unei trup româneşti la care am fost până acuma.

Mi s-o confirmat un lucru: nu îi suficient să cânţi bine dacă nu mai faci ceva pentru public. Cel puţin nu într-un concert live. Pentru ceva static şi impersonal nu merită să mă deplasez să văd trupa la faţa locului, pot să ascult albumul acasă. O trupă trebuie să interacţioneze cu publicul. Şi cine are nevoie de îmbunătăţiri la capitolul ăsta – şi slavă domnului sunt destule trupe care au ce lucra – ar putea învăţa câte ceva de la Grimus.

Aşa că sâmbătă am plecat din Pub cu un zâmbet mare pe buze, cu un sentiment foarte mişto, ala care numai un concert reuşit mi-l poate da, şi cu albumul românesc al anului – părerea asta o să o dezvolt cu altă ocazie – în geantă. Aşa am aflat că responsabil pentru muzica şi versurile Panikon-ului este Vali Rauca (omul cu chitara ritmică). Dacă aş purta/avea o pălărie, mi-aş scoate-o în faţa lui. Felicitări!

Nu-mi rămâne decât să le urez băieţilor succes şi la cât mai multe albume şi concerte din ce în ce mai bune😉 Sper că o să cânte iar, cât de curând, în Cluj.

Din păcate n-am poze. Dacă găsesc pe undeva pe www revin cu link.

About cherrypick


18 responses to “Grimus, lansare Panikon – 6 dec, Irish & Music Pub, Cluj

  • clown23

    in bucuresti au avut lasere :)) de-abia astept urmatorul concert si, hei, poate pana nu imbatranim ajungem sa-i vedem si noi impreuna ;;)

  • cherrypick

    Poţi veni la Cluj când se anunţă următoru. Ştii că aici îi mai fain😛
    (ah, merci pentru proofread ;)) )

  • transp

    da, vali e o voce de voce. enciclopedia asta de radiohead are multe de arătat🙂

  • cherrypick

    We shall see what future holds😀

  • duke puccini

    nice review, felicitari. asa e, Grimus cresc tot mai mult, iar valoarea albumului este suficient de mare ca sa se intample ceva semnificativ in viitorul apropiat. contez f mult pe ajutorul vostru, al celor care credeti in Grimus, nu uitati de rateyourmusic😛

    • babylonoise

      din ce am ascultat, nu vad cum grimus o sa aiba succes in afara tarii, in viitoru apropiat. suna interesant acu 3 ani.🙂 cum naiba o imbatranit trupa asta asa repede in atat de putin timp?
      eu nu cred nici in grimus, nici in iisus, nici in iijos. toate sunt maaarketing :yawning:

  • duke puccini

    marketing… imbatranit… din ce ai ascultat… nu vezi… acu 3 ani… astea-s povestiri din ciclul „amintirile ma chinuiesc”. ai citit ce-a scris Matei Florian in Dilema Veche despre Panikon? ai ascultat Panikon macar odata? crezi ca fanii fac marketingul unei trupe?🙂

  • babylonoise

    ihim..am citit acum si am ascultat albumul O DATA, de doua ori si chiar de trei ori🙂
    sunt de acord cu o parte din articol desi nu e nimic nou in tonul expunerii, si foarte putine justificari de natura muzicala care sa faca panikon ‘indispensabil’.
    eu zic ca e un album ‘cinstit’, putin overproduced (la fel ca la byron, dar fara compozitia progresiva, mizand mai mult pe riff-uri de bon ton s farai linii ornamentale). de fapt daca reprosez ceva e bon-tonul, lipsa ingeniozitatii, fascinatia mainstreamului si sunetului cumsecade.
    de altfel nu ai putea sa pui un deget pe grimus si sa spui ca asta e un acord autentic. plecand de la numele trupei, pana la muzica nu ma surpride nimic. e o compilare a notorietatii compensata printr-o surpriza live-urilor(LASER, FRATE!). nu am spus ca e un album prost insa nu stiu daca e albumul de care are nevoie muzica romaneasca acum. nu e o gura de oxigen ci conservarea unor sunete aparute la sfarsitul anilor 90 (de unde probabil ca isi trag influentele). si suntem in 10 decembrie 2008!
    nu stiu ce asculta matei florian sau ce citeste, pentru mine nu reprezinta o autoritate in materie de critica muzicala. iar tu nu poti face uz de argumentul autoritatii intr-o astfel de discutie. n-o sa-l ascult niciodata pe x, doar pentru ca il cheama x. tu ai face asta?
    la cati mai multi fani, bani, VALOARE si sa moara dusmanii🙂
    vrei ceva nou si bun in romania care ar avea oricand succes in afara? din umila mea experienta ca ascultator as selecta doua nume care au lansat album anul asta: pixels si persona.

  • duke puccini

    Matei Florian? e „fericitul castigator” al categoriei critica muzicala a galei jurnalismului cultural 2008… hmm, n-o fi autoritate pentru tine, nu e nici pentru mine, dar e pentru unii. si doar faptul ca Dilema Veche baga in seama albumul Panikon inseamna destul de mult. ca vorbeste frumos despre el, inseamna si mai mult. pentru unii. oricum nu poti lua o singura impresie, recenzie, parere, ca litera de lege, tocmai din cauza ca este trecuta prin subiectivism. de exemplu, eu i-am vazut pe Persona in concert chiar la ei acasa in tm si nu m-au impresionat deloc, desi ascultasem cateva piese pe myspace si aveam un moral bun, ca sa zic asa. pe tine te impresioneaza Persona, pe mine ma impresioneaza Grimus, pe cherrypick o impresioneaza tot Grimus… fiecare cu „impresionarile” lui🙂
    despre succesul inafara tarii, spui ca Pixels si Persona l-ar avea oricand… nu mi se par originali nici unii, nici altii, si personal, subiectiv, nu vad de ce ar sari Occidentul asupra lor. insa multa bafta, m-as bucura ca toate trupele autohtone sa isi creeze un public al lor inafara tarii. toti viseaza la asta, dar e aproape misiune imposibila. pana la urma, totul se rezuma la niste muzica pe care alegi sa o asculti sau nu, la niste trupe la care iti face placere sa mergi la concert, iar la altele nu. nu se supara nimeni, fiecare cu treaba lui

  • cherrypick

    Şi pe mine mă impresionează Persona. De fapt pe aici cred ca numa eu am scris despre ei.
    Ce-i drept, mie nu-mi spun Pixels nimic. Sau Mauser, Mushroom Story şi atât de apreciaţii Melting Carousels.
    Şi aşa ajung la ceea ce doream de fapt să spun: părerile o să fie tot timpu împărţite şi o trupă o să aibă tot timpu oameni cărora le place muzica lor şi oameni căroara nu.
    E o chestiune de gusturi la urma urmei🙂 [şi daca e să o iau după mine, eu am cele mai bune gusturi :D]

  • duke puccini

    hahaha imi place ca intotdeauna in discutiile de genul asta se ajunge la aceeasi concluzie :)) ai pus punctul pe i. inca o data, faina recenzie de concert. tine-o tot asa. cand aflu de ceva poze de sambata o sa te anunt.

  • prowler

    eu am vazut videoclipul ala grimus si am decis ca nu ma mai intereseaza sa-i ascult

  • prowler

    zero sanse ca asta sa se intample, i know too much😀

  • duke puccini

    videoclipul ala era o varianta intermediara… varianta definitiva va aparea in curand si nu prea mai seamana cu cea veche😉

  • cherrypick

    Lasă un link când apare varianta nouă🙂

  • Ioana

    Ce vroiam sa te anunt e ca o sa vina in music pub in data de 3 octombrie pentru lansarea noului videoclip. See ya there.

Lasă un răspuns

