Toumani Diabate


Totul a inceput cu anul trecut cu albumul Volta de la Bjork, in timp ce ascultam Hope. Beat-uri de Timbaland si kora de Toumani Diabate. Bjork i-a acordat libertate maxima muzicianului din Mali pe acest cantec. E o fuziune intre culturi – Diabate e ca pestele in apa, reusind sa transpara pe vocea lui Bjork, ajutandu-se de afro-beat-urile sintetizate de Timbaland.
In 2008, dupa multe colaborari cu Ali Farka Toure, Taj Mahal, Salif Keita, Roswell Rudd, Damon Albarn, a scos un nou album, „The Mande Variations”, intoarcere la radacini, la traditia de 70 de generatii a korei. Ce ma uimeste e ca il pot asculta foarte bine ca pe un album de jazz. Improvizatii ce frizeaza genialitatea si virtuozitatea pe structura modala a muzicii africane.

Toumani Diabate – Ismael Drame

Toumani Diabate – Cantelowes

Diabate a fost nominalizat anul acesta la premiile world music ale BBC-ului si va canta la WOMAD.

Myspace


17 responses to “Toumani Diabate

  • Bjorker

    Ma reuit pe live dvd-urile verii trecute cu Volta si…

    Ma uit ca prostu’ si fix.

    Un disc fantastic, un om care daca nu era…Nu era Volta.
    🙂

    Altfel, bucuros ca revine alaturi de Bjork.

    >>> „Toumani Diabaté is joining the Volta tour yet again (previously he joined in on the Glastonbury gig in june last year) with his 21-stringed Kora – this time for the three gigs at the Hammersmith in London on the 14th, 17th and 20th of april.”

  • alexbatiste

    Lăudabilă iniţiativa de a scrie despre Toumani Diabate, dar articolul ar fi putut fi mai bun.
    Dincolo de informaţiile pe care le puteţi găsi pe net, permiteţi-mi să pun aici un fragment din cartea lui Banning Eyre – In Griot Time. Iata ce spune Toumani despre alţi muzicieni cu care încerca o colaborare: „Nu sunt mulţumit,” a zis mâhnit.”Ce-ar trebui să fac? Aceşti inşi nu vor să muncească. Eu cânt la kora 2 ore în fiecare zi. În fiecare zi. De ce ei nu pot face la fel cu instrumentele lor?”

    Mai adaug (tot din cartea lui Banning Eyre) că Toumani Diabate aparţine grupului etnic numit Manding (numit şi Mande sau Mandingo). Manding e un grup etnic răspândit prin Mali,Gambia,Guinea, Senegal, Guinea Bissau, Cote D’Ivoire, Niger şi Burkina Faso. În Mali, cei mai mulţi oameni Manding vorbesc acum limba bambara, limbă provenită din mai vechea limbă Mandinka.
    Iar muzica lui Toumani -deşi are uneori accente jazz- işi are rădăcinile în muzica Manding.

    După părerea mea un român care ascultă Toumani Diabate este cam în aceeaşi situaţie cu un cetăţean din Mali care ascultă un album solo Toni Iordache. Adică îi scapă aproape totul dacă nu face o călătorie la faţa locului şi dacă nu învaţă limba din ţara respectivă.

  • babylonoise

    am ales sa filtrez toate informatiile pe care le am despre mali si toumani diabate si aceeasi politica a fost aplicata si altor articole de pe acest blog.
    pe de alta parte am ales sa-l privesc pe toumani diabate ca pe oricare alt jazzman🙂. iti dau dreptate – de la un anumit punct e necesar sa stii destule lucruri despre un artist pentru a-i intelege muzica dar nu cred in fervoarea pe care ar trebui sa o irosec in cautarea autenticitatii. pentru mine e un mit spulberat de ceva vreme.
    totusi e vorba despre muzica, nu despre coran, biblie si tora (chiar si acolo am dubii in privinta faptului ca un arab nu poate intelege ideile din biblie). tocmai pentru ca toumani canta despre manding intr-un limbaj universal ii poate face pe oameni mai toleranti. poate atrage atentia asupra unor locuri la care multi occidentali nu se gandesc. ii poate face sa discearna despre barierele globalizarii si sa vada adevaratele diamante spirituale ce asteapta sa fie descoperite. din cauza asta nici nu scriu decat 10% din ceea ce ma uimeste in fiecare zi. e totusi un blog dupa cunoscuta etica DIY. asta nu inseamna ca nu sunt preocupat sa aflu lucruri noi cum a fost si la daby toure si cum e si acum. si pentru care iti multumesc.
    daca touamani a putut canta cu bjork si ali farka toure (tot din mali dar cu o alta poveste in spate), atunci inseamna ca muzica e mare lucru (asa cum zice maria) si ca transcede orice nazuinta spre autenticitate.

  • Bjorker

    De-acord cu Babylonoise.

  • alexbatiste

    eu zic să nu ne luăm prea în serios🙂
    eu cred că Toumani a prins un tren – trenul „Bjork” (departe de mine gândul că Bjork e mainstream. Dar e un nume).
    Era păcat ca Toumani să nu prindă acest tren, mai ales după toate colaborările şi eforturile pe care le-a făcut.
    După părerea mea Toumani e un jazzman în măsura în care vrea să fie un jazzman. Şi în cartea lui Banning Eyre scrie exact aşa: „Toumani was a product of tradition, but he has chosen a maverick path”. Traduce „maverick” cum vrei🙂

  • Bjorker

    „I BELIEVE IN MUSIC THE WAY THAT SOME PEOPLE BELIEVES IN FAIRYTALES…”
    [August Rush]

    Nu am nevoie să ştiu că Iordache vine din Grohotişu din Deal pentru a-i înţelege muzica, sincer.
    La fel şi cu Toumani.

    Doar aud.
    Doar simt.

    Vorba filmului.

    Consistenţa, persistenţa, insistenţa şi culturile…
    Păi asta face artiştii adevăraţi ca el:
    Le pune pe toate în Sunet şi face istorie cu două-trei bătăi.

    Nu mă interesează cu alte cuvinte dacă dincolo de „Hope” sau “The Mande Variations” mănîncă rîme, citeşte Popcorn sau paşte capre.

    Important mi se pare momentul magic de care e capabil în acele şş:ţţ minute de muzică…

    E clar că vine din acumulări! Dar le aud, nu le citesc cu arome şi intenţii de documentar.
    😉

    http://orgyinrhythm.blogspot.com/

    Să creşteT mari!

  • Bjorker

    asta face artiştii…sper că nu mă luaţi de anagramat aici.😉

  • babylonoise

    Alex, vreau sa citesc si eu „In Griot Time”, e tradusa cumva si in romana?

  • alexbatiste

    da ai dreptate. insa toate au o limita.
    criticii de la allmusic care scriu despre „Taraf de Haïdouks” nu si-au depasit limitele. si scriu cronici mediocre despre „Taraf de Haïdouks” , asa cum mediocru este si articolul asta. sry no offence.😉


    Pai asa poti sa prezinti o groaza de melodii instrumentale din Africa, de la Bailo Bah pana la D’Gary din Madagascar, tot in numele Sunetului.

    Ce-ar fi sa va miscati fundurile , sa gasiti un negru din Mali care sta-n Bucuresti si sa-l chestionati un pic in legatura cu Toumani Diabate. In felul asta ar fi iesit o cronica mai buna.😉
    sry din nou, no offence dar parerea mea e sa scrieti despre ceea ce va pricepeti (sau sa intrebati pe cei care se pricep). cine vrea sa caute muzici africane, o sa gaseasca direct de pe siturile specializate afropop, calabashmusic etcetc

    multa bafta in continuare

  • alexbatiste

    da ai dreptate. insa toate au o limita.
    criticii de la allmusic care scriu despre “Taraf de Haïdouks” nu si-au depasit limitele. si scriu cronici mediocre despre “Taraf de Haïdouks” , asa cum mediocru este si articolul asta. sry no offence.😉

    Pai asa poti sa prezinti o groaza de melodii instrumentale din Africa, de la Bailo Bah pana la D’Gary din Madagascar, tot in numele Sunetului.

    Ce-ar fi sa va miscati fundurile , sa gasiti un negru din Mali care sta-n Bucuresti si sa-l chestionati un pic in legatura cu Toumani Diabate. In felul asta ar fi iesit o cronica mai buna.😉
    sry din nou, no offence dar parerea mea e sa scrieti despre ceea ce va pricepeti (sau sa intrebati pe cei care se pricep). cine vrea sa caute muzici africane, o sa gaseasca direct de pe siturile specializate afropop, calabashmusic etcetc

    multa bafta in continuare

  • alexbatiste

    ceea ce am scris in dreptunghi la numarul 10 se referea la ce a zis bjorker
    „Nu am nevoie să ştiu că Iordache vine din Grohotişu din Deal pentru a-i înţelege muzica, sincer.
    La fel şi cu Toumani.

    Doar aud.
    Doar simt.
    ….
    Le pune pe toate în Sunet şi face istorie cu două-trei bătăi.”

  • babylonoise

    alex, da…articolul e mediocru…dar ca sa-mi spui ca ar trebui sa ma ocup de altceva la care ma pricep…e o insulta si un snobism pentru ca nici macar nu aveam pretentia asta. sunt intr-o continua calatorie prin muzicile astea din africa.
    sunt doua paragrafe, ce naiba… crezi ca mi-am propus sa frizez absolutul in doua paragrafe? nu am scris acel articol pentru tine, care stii extrem de multe despre toumani. probabil ar fi trebuit sa fiu mai mai deconcertant si inventiv. au fost doua paragrafe scrise in pauza de masa la serviciu dupa cateva luni bune de ascultat toumani diabate si muzica din mali si de citit despre asta.
    blogul il facem cu un dezinteres care in niciun caz nu exclude pasiunea dar care incurajeaza ingenuitatea si setea de cunoastere.
    primele articole erau extrem de lungi si cu multe detalii si mi s-a spus sa ma adaptez formei blogului. foarte putini oameni citesc! asta e trist. cei mai multi scaneaza. si pentru asta trebuie sa stii sa le atragi atenti asupra unor lucruri frumoase pe care sa le caute dupa.

  • alexbatiste

    @babylonoise : cartea In Griot Time nu e tradusa in romana. pot sa ti-o imprumut daca esti in bucuresti (pt detalii tehnice da-mi mail pe alexbatiste2008@yahoo.com )

    altfel poti sa o comanzi in carturesti (dar pana o aduc aia din strainatate dureaza, la mine a durat vreo 3-4 luni)

    (sorry pentru massul de mai devreme , nu ma pricep sa folosesc XHTML)

  • alexbatiste

    @babylonoise : intr-adevar e nevoie articole scurte. „scrieti despre ceea ce va pricepeti” – ma refer la muzici cumva mai aproape (cultural, nu geografic) de noi😀
    ca muzici obscure africane, din india din java sau cine stie de unde astea le cauta fiecare (pe siturile specializate).

    Fiecare scrie ce vrea, cum vrea, unde vrea dar am senzatia ca nu-i faceti un serviciu lui Toumani cu articolul asta. Asta-i senzatia mea. Eu mai intreb pe cineva venit din Congo despre muzica soukous. Cateva intrebari puse cuiva care stie nu strica niciodata😀
    Pe de alta parte , a compila de pe situri straine fara sa aduceti ceva nou nu mi se pare ok.

  • babylonoise

    mai aproape cultural. da…de maine o sa scriu numai despre manele. alex, suntem in secolul 21, poti sa faci 10 ore pana in bamako si sa stai acolo 3 zile! muzici obscure…

    ok..stii pe cineva din congo care probabil iti spune lucruri si iti explica si iti da sa citesti despre muzica africana, ti se pare ca esti mai aproape de muzica aia decat sunt eu. esti cumva nedreptatit ca ajung eu sa scriu asa ceva in felul asta si chiar ai atat orgoliu incat vrei sa demonstrezi tot timpul ca stii foarte multe. crezi ca muzica asta e prea frumoasa ca sa fie descrisa de un indolent ca mine si nu de un specialist ca tine. asta e…we’re all in the gutter…except you.

    o sa inchei comentariile pe acest post aici. in mod normal as fi oprit totul de la chestiunea cu ceea ce va pricepeti pentru ca te-as trimite sa citesti „despre noi si initiativa babylonnoise”. asta nu e un loc unde ne alimentam orgoliile si unde suntem admirati cat de multe stim.

    nu cunosc pe nimeni din mali ca as intreba. stiu lume din vietnam, thailanda, africa de sud, china, nepal, mongolia, mexic, argentina, brazilia, belize, maroc si lista ar putea continua. cu siguranta nu mi-am facut atati prieteni cu atitudinea asta de stie-tot pe care o ai.

    imi pare rau ca-l defaimez in halu asta pe toumani.
    a compila mi se pare un termen extrem de…tehnic, pentru a descrie bucuria imensa pe care o am cand ascult asa ceva.

%d blogeri au apreciat asta: